Twin Peaks

Twin Peaks
In dit forum staan alle actieseries, misdaadseries, thrillers en mysterie.

Twin Peaks

Twin Peaks is de naam van een rustig dorpje vlakbij de Canadese grens, dat wordt opgeschrikt door de moord op de zeventienjarige highschool beauty-queen Laura Palmer.

Cast 

• Kyle MacLachlan
    Special Agent Dale Cooper
    Kyle MacLachlan
  • Michael Ontkean
    Sheriff Harry S. Truman
    Michael Ontkean
  • Sheryl Lee
    Laura Palmer & Maddie Ferguson
    Sheryl Lee
  • Catherine E. Coulson
    The Log Lady
    Catherine E. Coulson

Details(IMDb link)

Status: Afgelopen (Donderdag - 21:00)
Zender: ABC
Speelduur: 60min.
Startdatum: 1990-04-08

Volledige cast

• Kyle MacLachlan
    Special Agent Dale Cooper
    Kyle MacLachlan
  • Michael Ontkean
    Sheriff Harry S. Truman
    Michael Ontkean
  • Sheryl Lee
    Laura Palmer & Maddie Ferguson
    Sheryl Lee
  • Catherine E. Coulson
    The Log Lady
    Catherine E. Coulson
  • Heather Graham
    Annie Blackburn
    Heather Graham
  • Kenneth Welsh
    Windom Earle
    Kenneth Welsh
  • Frank Silva
    Bob
    Frank Silva
  • Russ Tamblyn
    Dr. Lawrence Jacoby
    Russ Tamblyn
  • Wendy Robie
    Nadine Hurley
    Wendy Robie
  • Eric DaRe
    Leo Johnson
    Eric DaRe
  • Harry Goaz
    Deputy Andy Brennan
    Harry Goaz
  • Michael Horse
    Deputy Tommy 'Hawk' Hill
    Michael Horse
  • Piper Laurie
    Catherine Martell
    Piper Laurie
  • Warren Frost
    Dr. Will Hayward
    Warren Frost
  • Kimmy Robertson
    Lucy Moran
    Kimmy Robertson
  • Ray Wise
    Leland Palmer
    Ray Wise
  • Joan Chen
    Josie Packard
    Joan Chen
  • Jack Nance
    Pete Martell
    Jack Nance
  • Everett McGill
    Ed Hurley
    Everett McGill
  • James Marshall
    James Hurley
    James Marshall
  • Peggy Lipton
    Norma Jennings
    Peggy Lipton
  • Richard Beymer
    Benjamin Horne
    Richard Beymer
  • Mädchen Amick
    Shelly Johnson
    Mädchen Amick
  • Dana Ashbrook
    Bobby Briggs
    Dana Ashbrook
  • Lara Flynn Boyle
    Donna Hayward
    Lara Flynn Boyle
  • Sherilyn Fenn
    Audrey Horne
    Sherilyn Fenn
  • Chris Mulkey
    Hank Jennings
    Chris Mulkey

Alle afleveringen

Specials

Bijhouden welke afleveringen je hebt gezien? Of juist welke je nog moet kijken? Meld je aan!
S00 E09 Secrets From Another Place: Creating Twin PeaksOnbekend
S00 E02 Pilot - International ReleaseOnbekend
S00 E03 Pilot - International Release Alternate EndingOnbekend
S00 E98 A Slice of Lynch30 Oktober, 2007
S00 E07 Return to Twin Peaks30 Oktober, 2007
S00 E01 Fire Walk With Me8 Mei, 1992

Seizoen 1

Bijhouden welke afleveringen je hebt gezien? Of juist welke je nog moet kijken? Meld je aan!
S01 E01 Pilot8 April, 1990
S01 E02 Traces to Nowhere12 April, 1990
S01 E03 Zen, or the Skill to Catch a Killer19 April, 1990
S01 E04 Rest in Pain26 April, 1990
S01 E05 The One-Armed Man3 Mei, 1990
S01 E06 Cooper's Dreams10 Mei, 1990
S01 E07 Realization Time17 Mei, 1990
S01 E08 The Last Evening23 Mei, 1990

Seizoen 2

S02 E01 May the Giant Be with You30 September, 1990
S02 E02 Coma6 Oktober, 1990
S02 E03 The Man Behind the Glass13 Oktober, 1990
S02 E04 Laura's Secret Diary20 Oktober, 1990
S02 E05 The Orchid's Curse27 Oktober, 1990
S02 E06 Demons3 November, 1990
S02 E07 Lonely Souls10 November, 1990
S02 E08 Drive with a Dead Girl17 November, 1990
S02 E09 Arbitrary Law1 December, 1990
S02 E10 Dispute Between Brothers8 December, 1990
S02 E11 Masked Ball15 December, 1990
S02 E12 The Black Widow12 Januari, 1991
S02 E13 Checkmate19 Januari, 1991
S02 E14 Double Play2 Februari, 1991
S02 E15 Slaves and Masters9 Februari, 1991
S02 E16 The Condemned Woman16 Februari, 1991
S02 E17 Wounds and Scars28 Maart, 1991
S02 E18 On the Wings of Love4 April, 1991
S02 E19 Variations and Relations11 April, 1991
S02 E20 The Path to the Black Lodge18 April, 1991
S02 E21 Miss Twin Peaks10 Juni, 1991
S02 E22 Beyond Life and Death10 Juni, 1991

Alle seizoenen van Twin Peaks bij Bol.com

Alle seizoenen van de tv-serie Twin Peaks zijn voordelig te bestellen bij Bol.com. Daarnaast steun je met iedere aankoop de website van SerieJunkies en help jij ons om het forum gratis te houden!

• Twin Peaks - Seizoen 2
    Twin Peaks - Seizoen 2
    Dvd | 6 disks | april 2007

15.99

Bestellen

• Twin Peaks - Seizoen 1
    Twin Peaks - Seizoen 1
    Dvd | 4 disks | november 2002

15.99

Bestellen

• Twin Peaks - Seizoen 1 & 2 (10DVD)
    Twin Peaks - Seizoen 1 & 2 (10DVD)
    Dvd | 10 disks | oktober 2012

54.99

Bestellen

• Twin Peaks - The Entire Mystery (Blu-ray)
    Twin Peaks - The Entire Mystery (Blu-ray)
    Blu-ray | 10 disks | augustus 2014

99.99

Bestellen

8.2 21 STEMMEN

Reacties op: Twin Peaks

01 maart 2007 12:11

Als bonus de allereerste toonzettende scenes van de pilot. Let vooral ook op de muziek, hoe die meesterlijk wordt gebruikt om de emoties van de kijker op te roepen. Briljante scenes!

Deel 1:

Deel 2:
RomeoX
Administrator

01 maart 2007 23:47

Na zeer lang juridisch getouwtrek is het begin april eindelijk zover. Dan komt seizoen twee van Twin Peaks uit op DVD. Dat is ruim 5 jaar na seizoen 1. Overigens mogen we hier nog van geluk spreken dat bij ons (vanwege verschillen in rechten) op de seizoen 1 box ook de pilot-episode staat. In de VS bijvoorbeeld moeten ze het nog steeds zonder die aflevering doen.

IGN had onlangs een interview met hoofdrolspeler Kyle MacLachlan, en naast zijn huidige rol in Desperate Housewives vroegen ze hem ook een aantal dingen over Twin Peaks. Lees dat interview hier.

Afbeelding
RomeoX
Administrator

17 maart 2007 19:33

Deze serie is echt cult hè. Het is schandalig, maar ik heb er eigenlijk nooit iets van gezien. Heb vandaag nog wel even met de dvd-box van seizoen 1 in m'n handen gestaan, maar uiteindelijk toch een andere keuze gemaakt.
Maxx
ÜberSerieJunkie

17 maart 2007 20:11

Haha ja best wel, zeker in die tijd was het mateloos populair. Zo nu en dan werd de serie ook wel de voorloper van de X-Files genoemd, maar die connectie heb ik nooit echt begrepen.

Het eerste seizoen was al vreemd (en als je een beetje bekend bent met het werk van David Lynch, dan weet je wel hoe vreemd het kan worden), maar het tweede seizoen was nog maffer. Misschien wel iets te maf, want daarna was de koek op.

Hier nog een leuk voorbeeld van de eigenzinnigheid van FBI-agent Dale Cooper (die ook bekend stond om zijn one-liners als "A Damn Fine Cup Of Coffee"):

Deze scene komt uit het eerste seizoen.

RomeoX
Administrator

18 maart 2007 0:11

Geweldige serie, ik ben er destijds een tijdje verslaafd aan geweest, maar toen het steeds ingewikkelder begon te worden en ik een aantal delen mistte ben ik helaas gestopt, mss dat ik ooit de serie op dvd aanschaf.
De sfeer vond ik heel goed neergezet :ja
Lara
SerieLiefhebber

25 maart 2007 23:52

toen het echt werd uitgezonden was ik veel te jong voor deze serie.
zodoende heb ik seizoen 1 meteen op dvd gekocht.
dat is inmiddels 4 jaar geleden.
dus ik wacht met spanning op seizoen 2!
moet denk ik eerst maar eens seizoen 1 weer eens gaan kijken
want weet niet precies meer hoe de vork in de steel zit!
Anonymous

28 maart 2007 20:00

Nog maar 1 week en dan ligt seizoen twee eindelijk in de winkels. Ik hoop deze week nog seizoen 1 van de X-Files uit te kijken, en dan ga ik even een break nemen van die serie om seizoen 1 van Twin Peaks weer te bekijken in de aanloop naar seizoen 2. :) Eigenlijk moet de film eerst gekeken worden, want de film gaat over de gebeurtenissen voor de dood van Laura Palmer. Maar ik ga het toch lekker doen op volgorde van release: Serie 1, Serie 2 en dan de film!

De Man met de X kan niet wachten!
RomeoX
Administrator

29 maart 2007 12:09

ja nog een weekie...
helaas heb ik er geen geld voor :'(
Anonymous

29 maart 2007 23:50

geweldige uitspraak van cooper in de pilot
Cooper (c) tegen truman (t)

C: do you know why i am woodling?
T no i want to know why you are woodling.
C: that is what you do in a trown were a yellow light means slow down not speed up!

erg lyncheriaans ;)
Anonymous

02 apr 2007 22:46

Even geplukt vanaf FilmTotaal, die het zelfs nodig vond om het nieuws van de DVD-release deze week als apart nieuwsitem te noemen. En terecht!

De serie nu eindelijk compleet!
In 1990 verscheen in de Verenigde Staten een serie op tv die op zijn zachtst gezegd baanbrekend genoemd mag worden. In een periode waarin de beeldbuis in Amerika werd gedomineerd door guitige series als The Cosby Show en Cheers schiepen creatievelingen David Lynch en Mark Frost een geheel eigen duistere wereld met de merkwaardige, macabere, maar evenzo magistrale tv-serie Twin Peaks.

Twin Peaks vertelt een opvallend duister en mysterieus verhaal, gevuld met dubbelzinnige verwijzingen, wonderlijke personages en ongewone situaties. Dankzij een aanhoudend gevoel voor surrealisme en symboliek werd de serie de ultieme cultklassieker onder de tv-series. Gelauwerd door critici en talloze fans werd de serie uiteindelijk onderscheiden met drie Golden Globes en acht Emmy Award-nominaties.

Vermoorde onschuld
Het begint allemaal met de ontdekking van het aangespoelde lichaam van de 17-jarige homecoming queen Laura Palmer (Sheryl Lee), haar onschuldige schoonheid en markante gezicht verpakt in plastic. De sherrif van de kleine gemeenschap Twin Peaks, Harry Truman, roept de hulp in van FBI-agent Dale Cooper (Kyle MachLachlan, die het alter ego van regisseur Lynch speelde). Cooper is een vreemdsoortig special agent met onalledaagse gewoontes. Wie herinnert zich niet zijn Diane en zijn obsessieve hunkering naar koffie en kersentaart? Wanneer Cooper de markante inwoners van Twin Peaks leert kennen komen er meer raadsels bovendrijven dan hij had kunnen vermoeden. Ook de deugdzaamheid van Laura komt al gauw in opspraak en ze blijkt letterlijk de ‘vermoorde onschuld’. Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat niets of niemand is wat het lijkt in het eerst zo idyllisch ogende dorpje.

Een terechte klassieker
Obscure zwendelpraktijken in een clandestien bordeel, droomscènes met dansende dwergen, een in epigrammen sprekende reus (onze eigen Carel Struycken!) en natuurlijk de Log Lady - zo genoemd omdat ze altijd een blok hout meezeulde. Niks was David Lynch en Mark Frost te gek. De sluimerend spookachtige sfeer in combinatie met de prachtige muziek van Angelo Badalamenti maakt van Twin Peaks een monumentale mijlpaal in de tv-geschiedenis,­ waardoor de serie zich met recht een classic mag noemen.

Een must voor fans of een onmisbare kennismaking voor nieuwelingen. Ben je al jaren fan, dan mogen deze boxen niet ontbreken in je collectie! Vanaf 5 april is Seizoen 2 verkrijgbaar.
RomeoX
Administrator

03 apr 2007 21:55

Nou net de Pilot weer gezien. Ik was na al die jaren alweer vergeten dat de pilot maar liefst 90 minuten duurt. Het schijnt dat er twee versies zijn van de pilot, de versie die op de DVD staat en een versie die jaren geleden op VHS werd uitgebracht. Die versie op VHS had een volledig afgerond einde als ik me niet vergis. Die kon je dus eigenlijk ook gewoon als een standalone film bekijken.

Ik was ook vergeten dat er nog een ander meisje was (Ronette Pulaski) dat bijna hetzelfde lot was ondergaan als Laura. En dan was er nog Teresa Banks, die elders op soortgelijke wijze om het leven kwam. Zij komt voor in de film, Fire Walk With Me. In de film zie je de laatste zeven dagen van Laura Palmer voor haar dood.

Afbeelding
De vermiste Ronette Pulaski keert verward terug, ontsnapt aan een gruwelijke dood...

De eerste 30 minuten van de pilot blijf ik echt geniaal vinden. Prachtig opgebouwd, en ik had wederom kippevel tijdens het kijken naar de scenes waarin langzaam maar zeker tot het stadje doordringt wat voor tragedie zich heeft afgespeeld.

Lara Flynn Boyle is ook geweldig als Donna Hayward. Haar rol werd overigens in de film door iemand anders gespeeld. Dat was wel weer jammer.

Afbeelding
Donna Hayward (Lara Flynn Boyle) hoort het nieuws van Laura's dood...
RomeoX
Administrator

03 apr 2007 22:14

ja ik was ook vergeten dat de pilot 90 minuiten was...ik ging dus ff snel de pilot kijken voor ik naar bed ging...en toen werd het toch wel laat...
overigens opvallend dat de release van de dvd box tegelijk valt met de release van lynch zijn nieuwe film in nederland!
Anonymous

03 apr 2007 22:23

Oh die film daar kijk ik ook zo naar uit he! Mulholland Drive, maar dan nog een graadje aparter volgens mij. :)
Laatst bijgewerkt door RomeoX op 06 apr 2007 19:26, in totaal 1 keer bewerkt.
RomeoX
Administrator

05 apr 2007 0:51

Cooper:
"This must be where pies go when they die..."

Haha wat een geweldige serie is dit toch. Ik geniet er weer met volle teugen van.

Miguel Ferrer die het dorpje binnenstampt als de onvoorstelbaar onbeschofte FBI expert...

Morgen meer en hopelijk ligt dan ook seizoen 2 bij mij op de stoep. :)
RomeoX
Administrator