Waardering
|
Er is nog niet gestemd |
| De serie is een van de vele verfilmingen van het gelijknamige boek van Jane Austen uit 1813. Pride and Prejudice verhaalt over vijf ongetrouwde zussen uit de Engelse middenstand rond de eeuwwisseling van de 18e en 19e eeuw. De hoofdpersoon is Elizabeth Bennet, de op één na oudste zuster en ook de intelligentste. Haar moeder probeert alle vijf de dochters te laten trouwen met welgestelde mannen, aangezien de eigendommen van hun vader alleen geërfd kunnen worden door een mannelijke erfgenaam en dus aan een neef ten deel zullen vallen. Intussen nemen de zeer gefortuneerde Charles Bingley en zijn vriend Fitzwilliam Darcy hun intrek op het landgoed Netherfield, niet ver van Longbourn, het kleinere landgoed van de Bennets. Elizabeth's oudere zus (en tevens de mooiste van de vijf zusters) Jane wordt verliefd op de aardige Charles Bingley en Elizabeth ergert zich aan diens arrogante vriend Mr. Darcy. Als Elizabeth ten huwelijk wordt gevraagd door William Collins, de neef die de erfenis zal ontvangen, kan Mrs. Bennet haar geluk niet op. Ze is dan ook verbijsterd wanneer Elizabeth hem afwijst, omdat haar "gevoelens het in alle opzichten verbieden het aanzoek aan te nemen". Wat volgt voor Elizabeth is een lange weg naar het overwinnen van haar vooroordelen ten opzichte van Mr. Darcy en een gelukkig einde. | |
Cast: Elizabeth Bennet - Jennifer Ehle (Theater) Mr Darcy - Colin Firth (Bridget Jones' diary) Alison Steadman - Mrs. Bennet (Gavin & Stacey, The Singing Detective) Benjamin Whitrow - Mr Bennet (The Sweeny) Julia Sawalha - Lydia Bennet (Absolutely Fabulous) Susannah Harker - Jane Bennet (House of cards, Murder in Mind) David Bamber - Mr Collins (Rome) Crispin Bonham-Carter - Mr Bingley (Highlander) Adrian Lukis - Mr Wickham (The Bill) Lucy Scott - Charlotte Lucas (Spooks) Bedacht door: Andrew Davies | Externe links: BBC [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Pride_and_Prejudice_%]Wikipedia[/url] Trivia:
| |
De eerste kennismaking met Mr Darcy: | Hernieuwde ontmoeting: |

Op de NCRV zenden ze nu lost in Austen uit, gezien? Ik zag een aflevering en heb meteen de dvd box gekocht, kon niet langer wachten:)
Seven schreef:Ohhhhhhh Mr darcy! Dit is een van mijn favoriete boeken/series, ik heb er 3 uitvoeringen vanOp de NCRV zenden ze nu lost in Austen uit, gezien? Ik zag een aflevering en heb meteen de dvd box gekocht, kon niet langer wachten:)
De versie met Keira Knightley als Elizabeth is ook erg leuk al blijft er maar een echte Mr darcy natuurlijk.

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten