Inloggen   •  Registreren

Log mij automatisch in bij ieder bezoek.

Zoeken naar TV-Series in SerieJunkies

Uitgebreid zoeken

In dit forum staan alle miniseries.

Waardering

Er is nog niet gestemd

Login om te stemmen

Berichtdoor Merie » 21 aug 2009 11:15

Pride and Prejudice (1995 - 1995)

Afbeelding

De serie is een van de vele verfilmingen van het gelijknamige boek van Jane Austen uit 1813.
Pride and Prejudice verhaalt over vijf ongetrouwde zussen uit de Engelse middenstand rond de eeuwwisseling van de 18e en 19e eeuw. De hoofdpersoon is Elizabeth Bennet, de op één na oudste zuster en ook de intelligentste. Haar moeder probeert alle vijf de dochters te laten trouwen met welgestelde mannen, aangezien de eigendommen van hun vader alleen geërfd kunnen worden door een mannelijke erfgenaam en dus aan een neef ten deel zullen vallen.
Intussen nemen de zeer gefortuneerde Charles Bingley en zijn vriend Fitzwilliam Darcy hun intrek op het landgoed Netherfield, niet ver van Longbourn, het kleinere landgoed van de Bennets. Elizabeth's oudere zus (en tevens de mooiste van de vijf zusters) Jane wordt verliefd op de aardige Charles Bingley en Elizabeth ergert zich aan diens arrogante vriend Mr. Darcy. Als Elizabeth ten huwelijk wordt gevraagd door William Collins, de neef die de erfenis zal ontvangen, kan Mrs. Bennet haar geluk niet op. Ze is dan ook verbijsterd wanneer Elizabeth hem afwijst, omdat haar "gevoelens het in alle opzichten verbieden het aanzoek aan te nemen".
Wat volgt voor Elizabeth is een lange weg naar het overwinnen van haar vooroordelen ten opzichte van Mr. Darcy en een gelukkig einde.

Cast:

Elizabeth Bennet - Jennifer Ehle (Theater)
Mr Darcy - Colin Firth (Bridget Jones' diary)
Alison Steadman - Mrs. Bennet (Gavin & Stacey, The Singing Detective)
Benjamin Whitrow - Mr Bennet (The Sweeny)
Julia Sawalha - Lydia Bennet (Absolutely Fabulous)
Susannah Harker - Jane Bennet (House of cards, Murder in Mind)
David Bamber - Mr Collins (Rome)
Crispin Bonham-Carter - Mr Bingley (Highlander)
Adrian Lukis - Mr Wickham (The Bill)
Lucy Scott - Charlotte Lucas (Spooks)

Bedacht door:
Andrew Davies

Externe links:
BBC
[url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Pride_and_Prejudice_%]Wikipedia[/url]

Trivia:
  • In 2000 werd Pride and Prejudice door het British Film Institute gekozen tot één van de honderd beste Britse televisieprogramma's van de 20e eeuw.
  • Het verhaal van Pride and Prejudice inspireerde schrijfster Helen Fielding bij het schrijven van Bridget Jones' Diary

De eerste kennismaking met Mr Darcy:

Hernieuwde ontmoeting:
Merie
SerieLiefhebber

Prison Break op SerieJunkies.nl

Berichtdoor Seven » 08 sep 2009 18:05

Ohhhhhhh Mr darcy! Dit is een van mijn favoriete boeken/series, ik heb er 3 uitvoeringen van :applaus: Op de NCRV zenden ze nu lost in Austen uit, gezien? Ik zag een aflevering en heb meteen de dvd box gekocht, kon niet langer wachten:)

De versie met Keira Knightley als Elizabeth is ook erg leuk al blijft er maar een echte Mr darcy natuurlijk.
Seven
SerieKijker

Berichtdoor antonieq » 07 feb 2012 13:01

Seven schreef:Ohhhhhhh Mr darcy! Dit is een van mijn favoriete boeken/series, ik heb er 3 uitvoeringen van :applaus: Op de NCRV zenden ze nu lost in Austen uit, gezien? Ik zag een aflevering en heb meteen de dvd box gekocht, kon niet langer wachten:)

De versie met Keira Knightley als Elizabeth is ook erg leuk al blijft er maar een echte Mr darcy natuurlijk.

Mijn vrouw zweert bij de versie waar Mathew Macfadyen , die later een hoofdrol heeft in Spooks, Darcy speelt.

Colin Firth was sowieso al een van haar favorieten dus de hierboven genoemde versie kon ook al niet mis. :D
antonieq
SuperSerieJunkie

Keer terug naar Miniseries